§ 18-puljen til frivilligt socialt arbejde
§ 18-puljen til frivilligt socialt arbejde
)
§ 18-puljen til frivilligt socialt arbejde
Frivillige sociale foreninger, organisationer og lokale frivillige kræfter har mulighed for at søge tilskud til deres aktiviteter i Frederiksberg Kommune.
Efter servicelovens § 18 har Frederiksberg Kommune pligt til at samarbejde med frivillige sociale organisationer, foreninger eller netværk om understøttelsen af det sociale frivillige engagement på Frederiksberg. Samarbejdet skal medvirke til at skabe gode rammer for den frivillige indsats og sikre et godt samspil mellem de frivillige sociale organisationer, foreningers lokale aktiviteter og de offentlige sociale tilbud. For at styrke dette samarbejde uddeler Socialudvalget årligt midler til understøttelse af civilsamfundets frivilligdrevne aktiviteter og fællesskaber.
Puljen er opdelt i en ordinær og en løbende pulje, som kan søges på forskellige tidspunkter.
Ved spørgsmål omkring § 18-puljen kan du kontakte frivillighedsteamet på frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk eller på tlf. 28985117.
§ 18-puljen støtter aktiviteter, der retter sig mod en eller flere socialt udsatte målgrupper. Når puljemidlerne fordeles, bliver der lagt vægt på, at den frivillige indsats er kernen i aktiviteten, at aktiviteten foregår på Frederiksberg og/eller kommer frederiksbergborgere til gavn samt at målgruppen er indenfor puljens prioriterede målgruppe. Derfor opfordres der til, at man orienterer sig i nedenstående målgrupper og kriterier, inden man søger.
Socialudvalget godkendte den 12. maj 2025, de strategiske prioriteringer for kommunes samarbejde med frivillige samfundsaktører i 2026 og frem. Derudover godkendt Socialudvalget målgrupper og kriterier for tildeling af §18 midler for 2026, samt den overordnede økonomiske fordeling for 2026.
Ansøgningsrunden for § 18-puljen for 2026 er lukket.
§ 18-puljen bliver hvert år annonceret på Frederiksberg Kommunes hjemmeside, i lokalaviser samt på Facebook. Der var åbent for ansøgninger til § 18-puljen for 2026 den 20. maj 2025, og ansøgningsfrist var den 23. juli 2025.
Har du spørgsmål til den digitale ansøgningsproces eller den digitale løsning, kan du kontakte frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk.
Øvrige vejledninger og information kan findes nederst på siden.
Følgende kriterier gælder for uddelingen af § 17 og § 18-puljemidler til projekter i 2026 efter ansøgningspulje, der opslås i juni 2025, og den løbende pulje under § 18:
- At ansøgningen klart og tydeligt beskriver projektets formål, målgruppe og de planlagte indsatser/aktiviteter.
- At indsatserne er rettet mod og forventes at kunne nå ud til en målgruppe, som kommunen indenfor rammerne af støttemulighederne i barnets lov og serviceloven vanskeligt selv kan nå, eller som på anden vis tilbyder støtte til gavn for målgrupper, som kommunen ikke selv kan yde.
- Størrelsen af den omfattede målgruppe der forventes at kunne profitere af projektet.
- Projektets sammenhæng med og fokus på brobygning til kommunens øvrige tilbud og/eller andre
tilbud i civilsamfundet. - Projektets budgetsammensætning og at der er et stort element af frivillighed (herunder gerne peerfrivillige, der har levet erfaring med målgruppen og har overskud til at igangsætte aktiviteter for andre) i de aktiviteter, der søges til.
- At projektaktiviteterne er forankret i lokalområdet og retter sig imod borgere, der er bosiddende i Frederiksberg.
- Hvor nødvendig bevillingen vurderes at være for projektets gennemførsel, herunder om der modtages midler andetsteds fra (inklusive finanslovstilskud, driftsmidler fra Frederiksberg Kommune mv.).
For § 18-puljen gælder endvidere:
- At projekterne har fokus på ensomhedsbekæmpende aktiviteter og fællesskaber, jf. Social frivilligheds- og civilsamfundsstrategi.
- Antallet af aktiviteter for målgruppen.
- Antallet af frivillige, der er tilknyttet projektet.
Foreninger, som kan tilbyde andre foreninger lån af lokaler, prioriteres ved årets uddeling i november.
- Borgere med sindslidelse eller handicap: Indsatser med fokus på inklusion af mennesker med fysiske eller psykiske handicap i sociale aktiviteter og fællesskaber – gerne drevet af peers. Erfaringer viser, at det at have noget at stå op til og et fællesskab at være en del af øger den enkeltes livsglæde og mulighed for at lave positive ændringer i eget liv. Gennem deltagelse i inkluderende sociale aktiviteter og fællesskaber i foreningslivet, udvides borgerens netværk, trivslen øges og man oplever at kunne indgå og deltage på lige fod i samfundet med andre.
- Voksne i social udsathed: Indsatser med et socialt og ensomhedsbekæmpende sigte, som er med til at styrke og udvide samarbejdet med de frivillige sociale foreninger og organisationer – særligt dem, der arbejder med at rumme og nå de allermest udsatte med deres indsatser. Den sociale ulighed i sundhed er samtidig ikke blevet mindre de sidste år og er en af de helt store sundhedsudfordringer i Danmark. Derfor prioriteres sundhedsfremmende aktiviteter som fx inkluderende motionstilbud og følgeskab til læge eller indsatser, der kan føre til ændrede livsvilkår.
Du kan forvente at få svar på din ansøgning medio/ultimo december.
Socialudvalget afsætter hvert år et mindre beløb til at imødekomme særlige, akut opståede behov i løbet af året. I 2025 er der reserveret 60.000 kr. til dette formål.
Puljens midler er målrettet frivillige og frivillige foreninger, der yder støtte til socialt udsatte borgere. Der skal være tale om et behov, der er opstået akut og som ikke kunne forudses i forbindelse med den ordinære ansøgningsproces. Målgruppe og kriterier følger den ordinære § 18-pulje og omfatter:
- Borgere med sindslidelse eller handicap
- Voksne i social udsathed
Hvis en forening søger om under 30.000 kr., behandles ansøgningen administrativt af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Ansøgninger på over 30.000 kr. forelægges Socialudvalget til politisk behandling.
For bevillinger fra denne pulje gælder de samme regler for regnskabsaflæggelse som for øvrige § 18-bevillinger. Se reglerne nedenfor.
Sådan søger du
Benyt ansøgningsskemaet her: Ansøgningsskema til den løbende § 18-pulje
Vi anbefaler, at du kontakter Frivilligteamet forud for din ansøgning for en afklaring. Har du spørgsmål, kan du skrive til: FrivilligforFrederiksberg@frederiksberg.dk
Alle foreninger/grupper/netværk, der modtager mere end 10.000 kr. i støtte fra § 18-puljen, skal indsende regnskaber, som dokumenterer, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingsbrevet.
Foreningen/gruppen/netværket er dermed forpligtet til:
- At indsende budget i forbindelse med ansøgning om økonomiske midler
- At sende revideret regnskab inden 30. april det efterfølgende år til frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk
For regnskabsaflæggelse gælder følgende krav og retningslinjer:
- Regnskabet skal opstilles på baggrund af bogføring af indtægter og udgifter.
- Midler bevilliget fra Frederiksberg kommunes § 18-pulje skal fremgå af regnskabet, og aktivitetens udgiftsposter skal anføres, så det tydeligt fremgår, at tilskuddet er anvendt til det bevilligede formål.
- Tilskuddet kan kun anvendes i det kalenderår, hvor bevillingen er givet.
- Regnskabet skal underskrives af tilskudsmodtageren.
- Opdeling af udgifterne skal svare til den opdeling der er brugt i budgettet til ansøgningen.
- Der stilles krav om, at regnskabet revideres af en regnskabsansvarlig eller revisor, der skal signere for, at regnskabet dokumenterer, at tilskuddet er anvendt til det bevilgede formål og er uden fejl og mangler. Bemærk at ved tilskud på 250.000 kr. eller derover kræves, at regnskabet revideres af statsautoriseret eller registreret revisor.
Regnskabet aflægges senest d. 30. april efterfølgende år ved at indsende en mail til FrivilligforFrederiksberg@frederiksberg.dk. Der skal ikke indsendes kvitteringer og fakturaer. Sørg dog for at gemme dem, da Frederiksberg Kommune som et ekstra tilsyn kan forlange at se den nødvendige dokumentation for udgifterne i regnskabet.
Overholdes krav om regnskabsaflæggelse ikke, kan det have konsekvenser for fremtidige muligheder for støtte via puljen.
Skabelonen til regnskabsaflæggelse kan findes her eller nederst på siden og skal anvendes til alle regnskabsaflæggelser.
Krav til regnskabsaflæggelse og revision afhænger af tilskuddets størrelse og følger retningslinjerne i tabel 1.
Tabel 1. Krav til regnskabsaflæggelse og revision
Tilskudsstørrelse | Regnskabskrav | Regnskabsform |
0-10.000 kr. |
Ingen krav til aflæggelse af regnskab. |
|
10.000-99.999 kr. |
Krav om indsendelse af regnskab udarbejdet af regnskabskyndig medarbejder. |
Der kan anvendes kommunens regnskabsskabelon eller lignende |
100.000-249.999 kr. |
Krav om indsendelse af regnskab udarbejdet af regnskabskyndig medarbejder samt underskrevet ledelseserklæring om at udgifterne er afholdt i henhold til bevillingsskrivelsen (tro og love). |
Der kan anvendes kommunens regnskabsskabelon eller lignende samt evt. årsregnskab |
250.000-499.999 kr. |
Krav om indsendelse af revideret regnskab. Regnskabet skal være revideret af en registreret revisor. Erklæringstype skal som minimum være en udvidet gennemgang. |
Årsregnskab |
500.000 kr. og over |
Indsendelse af revideret regnskab. Regnskabet skal revideres af en statsautoriseret revisor. Erklæringstype skal være med høj grad af sikkerhed. |
Årsregnskab |
Henvendelser vedrørende tilbagebetaling af midler skal endvidere ske til frivillighedsteamet på tlf.: 28985117 eller på mail: frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk
Hvis en forening/organisation har modtaget over 100.000 kr. i støtte, skal der indsendes en evaluering af de aktiviteter, som støtten er anvendt til. Evalueringsskemaet skal indsendes senest d. 30. april det efterfølgende år til frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk
Skabelonen til evaluering kan findes her eller nederst på siden og skal anvendes til evalueringer.