Efter arbejdsskadesikringsloven har alle arbejdsgivere, der ansætter personer til at arbejde for sig her i landet, pligt til at sikre disse personer (§ 48).
Arbejdet kan være lønnet eller ulønnet, varigt, midlertidigt eller forbigående (§ 2). Med ansættelsen bliver der etableret et tjenesteforhold, hvor den ene part (arbejdsgiveren) har instruktions- og tilsynsbeføjelser i forhold til den anden part (arbejdstageren), der stiller sin arbejdskraft til rådighed.
Arbejdsgiveren har kompetence til at udstikke retningslinjer for, hvornår, hvordan og i hvilken rækkefølge arbejdet skal udføres. Arbejdsgiveren har også kompetence til at kontrollere, at arbejdet er udført som ønsket.
Læs mere om forsikringsforhold her i håndbogen under hver af fanerne For frivillige, For foreninger og For kommuner og institutioner.
Spørgsmål
Har du spørgsmål vedrørende forsikringsforhold i forbindelse med udførsel af frivilligt arbejde i Frederiksberg Kommune er du velkommen til at kontakte HR-afdelingen på hrafdelingen@frederiksberg.dk