§17-puljen til frivilligt arbejde på børneområdet
§17-puljen til frivilligt arbejde på børneområdet
§ 17-puljen til børneaktiviteter (tidligere under § 18-puljen)
Hvert år uddeler Børn- og Ungeudvalget midler til at understøtte civilsamfundets tilbud til børn på Frederiksberg i henhold til Barnets lov § 17.
Puljen støtter aktiviteter, der udbyder forebyggende, sundhedsfremmende og aktiverende tilbud til borgere under 18 år.
Ved spørgsmål omkring § 17-puljen kan du kontakte frivillighedsteamet på frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk eller på tlf. 28985117.
Ifølge barnets lov § 17 skal kommunen samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger specifikt på børne- og ungeområdet, og der skal årligt afsættes et beløb til at understøtte frivillige sociale indsatser på området. Det kan være indsatser med fokus på at bryde den negative sociale arv og sikre gode børneliv, hvor der er behov for ekstra støtte.
På Børne- og ungeområdet skal der årligt afsættes et beløb til at understøtte frivillige sociale indsatser på området. Det kan være Indsatser med fokus på at bryde den negative sociale arv og sikre gode børneliv, hvor der er behov for ekstra støtte. Herunder aktiviteter, hvor de børn, der ikke har haft den bedste start på livet, får mulighed for at møde og tale med andre børn og voksne i positive fællesskaber, der kan bane vejen for varige relationer ind i voksenlivet. Det kan fx være inkluderende og netværksskabende aktiviteter drevet af peers, mentorordninger, motionstilbud, telefonisk rådgivning etc.
Følgende kriterier gælder for uddelingen af § 17-puljemidler til projekter i 2026:
- At ansøgningen klart og tydeligt beskriver projektets formål, målgruppe og de planlagte indsatser/aktiviteter.
- At indsatserne er rettet mod og forventes at kunne nå ud til en målgruppe, som kommunen indenfor rammerne af støttemulighederne i barnets lov og serviceloven vanskeligt selv kan nå, eller som på anden vis tilbyder støtte til gavn for målgrupper, som kommunen ikke selv kan yde.
- Størrelsen af den omfattede målgruppe der forventes at kunne profitere af projektet.
- Projektets sammenhæng med og fokus på brobygning til kommunens øvrige tilbud og/eller andre tilbud i civilsamfundet.
- Projektets budgetsammensætning og at der er et stort element af frivillighed (herunder gerne peer-frivillige, der har levet erfaring med målgruppen og har overskud til at igangsætte aktiviteter for andre) i de aktiviteter, der søges til.
- At projektaktiviteterne er forankret i lokalområdet og retter sig imod borgere, der er bosiddende i Frederiksberg.
- Hvor nødvendig bevillingen vurderes at være for projektets gennemførsel, herunder om der modtages midler andetsteds fra (inklusive finanslovstilskud, driftsmidler fra Frederiksberg Kommune mv.)
Udsatte og handicappede Børn og unge 0-17 år.
Indsatser med fokus på at bryde den negative sociale arv og sikre gode børneliv, hvor der er behov for ekstra støtte. Herunder aktiviteter, hvor de børn, der ikke har haft den bedste start på livet, får mulighed for at møde og tale med andre børn og voksne i positive fællesskaber, der kan bane vejen for varige relationer ind i voksenlivet. Det kan fx være inkluderende og netværksskabende aktiviteter drevet af peers, mentorordninger, motionstilbud, telefonisk rådgivning etc.
§ 17-puljen bliver hvert år annonceret på Frederiksberg Kommunes hjemmeside, i lokalaviser samt på Facebook. Ansøgningen til § 17-puljen for 2026 åbner den 20. maj 2025, og der er ansøgningsfrist den 7. juli 2025.
Ansøg §17-puljen med MitID Erhverv og CVR nummer her: https://selvbetjening.egki.dk/147/147-13062313052127
Vil du ansøge som gruppe, netværk, person eller forening uden CVR nummer, så kontakt: frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk / 2898 5117, som herefter vil sende dig et link til et ansøgningsskema.
Du kan redigere ansøgningen indtil endelig afsendelse.
Har du spørgsmål til den digitale ansøgningsproces eller den digitale løsning, kan du kontakte frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk
Øvrige vejledninger og information kan findes nederst på siden.
Du kan forvente at få svar på din ansøgning medio/ultimo december.
Alle foreninger/grupper/netværk, der modtager mere end 10.000 kr. i støtte fra § 17-puljen, skal indsende regnskaber, som dokumenterer, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingsbrevet.
Foreningen/gruppen/netværket er dermed forpligtet til:
- At indsende budget i forbindelse med ansøgning om økonomiske midler
- At sende revideret regnskab inden 30. april det efterfølgende år til frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk
For regnskabsaflæggelse gælder følgende krav og retningslinjer:
- Regnskabet skal opstilles på baggrund af bogføring af indtægter og udgifter.
- Midler bevilliget fra Frederiksberg kommunes § 17-pulje skal fremgå af regnskabet, og aktivitetens udgiftsposter skal anføres, så det tydeligt fremgår, at tilskuddet er anvendt til det bevilligede formål.
- Tilskuddet kan kun anvendes i det kalenderår, hvor bevillingen er givet.
- Regnskabet skal underskrives af tilskudsmodtageren.
- Opdeling af udgifterne skal svare til den opdeling der er brugt i budgettet til ansøgningen.
- Der stilles krav om, at regnskabet revideres af en regnskabsansvarlig eller revisor, der skal signere for, at regnskabet dokumenterer, at tilskuddet er anvendt til det bevilgede formål og er uden fejl og mangler. Bemærk at ved tilskud på 250.000 kr. eller derover kræves, at regnskabet revideres af statsautoriseret eller registreret revisor.
Regnskabet aflægges senest d. 30. april efterfølgende år ved at indsende en mail til FrivilligforFrederiksberg@frederiksberg.dk. Der skal ikke indsendes kvitteringer og fakturaer. Sørg dog for at gemme dem, da Frederiksberg Kommune som et ekstra tilsyn kan forlange at se den nødvendige dokumentation for udgifterne i regnskabet.
Overholdes krav om regnskabsaflæggelse ikke, kan det have konsekvenser for fremtidige muligheder for støtte via puljen.
Hvis en forening/organisation har modtaget over 100.000 kr. i støtte, skal der indsendes en evaluering af de aktiviteter, som støtten er anvendt til. Evalueringsskemaet skal ligeledes indsendes senest d. 30. april.
Krav til regnskabsaflæggelse og revision afhænger af tilskuddets størrelse og følger retningslinjerne i tabel 1.
Tabel 1. Krav til regnskabsaflæggelse og revision
Tilskudsstørrelse | Regnskabskrav | Regnskabsform |
0-10.000 kr. |
Ingen krav til aflæggelse af regnskab. |
|
10.000-100.000 kr. |
Krav om indsendelse af regnskab udarbejdet af regnskabskyndig medarbejder. |
Der kan anvendes kommunens regnskabsskabelon eller lignende |
100.000-250.000 kr. |
Krav om indsendelse af regnskab udarbejdet af regnskabskyndig medarbejder samt underskrevet ledelseserklæring om at udgifterne er afholdt i henhold til bevillingsskrivelsen (tro og love). |
Der kan anvendes kommunens regnskabsskabelon eller lignende samt evt. årsregnskab |
250.000-500.000 kr. |
Krav om indsendelse af revideret regnskab. Regnskabet skal være revideret af en registreret revisor. Erklæringstype skal som minimum være en udvidet gennemgang. |
Årsregnskab |
Over 500.000 kr. |
Indsendelse af revideret regnskab. Regnskabet skal revideres af en statsautoriseret revisor. Erklæringstype skal være med høj grad af sikkerhed. |
Årsregnskab |
Henvendelser vedrørende tilbagebetaling af midler skal endvidere ske til frivillighedsteamet på tlf.: 2898 5117 eller på mail: frivilligforfrederiksberg@frederiksberg.dk