Jette og Claus hjælper med IT og møder mange forskellige mennesker

Jette og Claus er frivillige i bibliotekets IT- cafeer

Indhold

    Jette og Claus fortæller begge, hvordan de i deres frivillige arbejde møder mange forskellige mennesker, der kommer med store og små IT- udfordringer. De kan mærke, at de gør en forskel, og at der skabes gode relationer.

    Jette er frivillig på 4. år i IT- caféen på Domus Vista. Hun  så i bibliotekets nyhedsbrev at man søgte frivillige til IT-cafeen, og da hun selv er stor bruger af IT i hverdagen tænkte hun, at her kunne hun gøre en forskel indenfor et område, hun selv holder meget af.  Hun har været stewardesse i mange år og fortæller, at hun er frivillig flere steder, da glæden ved at hjælpe er stor.

    Claus er koordinator for torsdags  IT- caféen på Hovedbiblioteket. Han har været med siden torsdagsgruppen startede op i maj 2013. En ven havde set i Frederiksberg Bladet, at de søgte frivillige til IT- caféen og sagde det til Claus, som inden han blev pensioneret arbejdede i Nykredit.  Siden har han været frivillig to timer om ugen i IT – caféen, og ligesom Jette er også han frivillig andre steder.

    Når IT-caféen er åben på Domus Vista kommer der som regel 2-3 brugere i løbet af de par timer, der er åbent. Jette er den eneste frivillige, der er der om onsdagen. Nogle gange kommer der slet ingen brugere og andre gange kommer der 5-6 mennesker på én gang. Til tider står der ligefrem folk i kø for at få Jettes hjælp, når hun møder ind. Så spørger hun, hvem der kom først, og det ved de altid selv. Afhængigt af hvilke IT problemer, folk kommer med, kan det nogle gange lade sig gøre at hjælpe flere af de fremmødte på én gang.

    De gange, hvor der ikke kommer så mange, er der også plads til, at man kan få en snak sammen om andet end IT. ”Nogle kommer forbi bare for at ønske god ferie og kommer tilbage for at sige velkommen hjem igen. Andre kommer hen til IT-caféen hver gang, de skal have lavet opdateringer.  De ved godt, hvordan man gør, men de er mest trygge ved at sidde i IT-caféen og gøre det”, fortæller Jette.

    I IT-cafeen på Hovedbiblioteket er der ca. 5 frivillige hver gang og i gennemsnit 7-9 brugere, som kommer med mange forskellige IT problemer. ”Hvis den ene frivillige ikke lige ved, hvordan man kan hjælpe, er der altid en anden, man kan sparre med og dermed også selv blive klogere på området” fortæller Claus. Mange folk synes det er svært at begå sig digitalt, men Claus oplever, at de bliver glade, når de bliver hjulpet og man har en snak omkring, hvad de skal gøre selv når de kommer hjem. ”Alting er jo svært, når det er 1. eller 2. gang men når det bliver en rutine, så er det jo noget helt andet” pointerer Claus.

    Claus understreger, at sammenholdet i gruppen også er en vigtig faktor for hans frivillige engagement. I torsdagsgruppen mødes de privat nogle gange om året i forbindelse med jul, sommer og cykelløb, hvor de har fået bygget nogle traditioner op. Kommer der nye i gruppen er de velkomne til disse arrangementer, for det er rart at kende hinanden lidt privat, når man ses hver uge i IT-cafeen.

    Du finder IT-caféerne her :
    • Hovedbiblioteket: tirsdag kl. 13-15 og torsdag kl. 15-17
    • Biblioteket Domus Vista: mandag 14-16 og onsdag kl. 15-17

    Læs mere om IT-cafeerne her 

    Hvis du kunne tænke dig at være frivillig  i en af IT-caféerne kan du kontakte frivillighedskoordinator

    Bibi Agger på biag01@frederiksberg.dk.